اجرای الگوی کشت راهی برای مقابله با خشکسالی، حذف ارز ترجیحی به فساد واردات نهاده های دامی سرانجام می دهد

به گزارش بلاگ پو، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با توجه به پدیده خشکسالی و کم آبی، اجرای الگوی کشت راهی برای مقابله با خشکسالی محسوب می گردد.

اجرای الگوی کشت راهی برای مقابله با خشکسالی، حذف ارز ترجیحی به فساد واردات نهاده های دامی سرانجام می دهد

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه مالی خبرنگاران، محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در برنامه رادیو گفت و گو با اشاره به بحران کم آبی کشاورزی و امنیت غذایی اظهار کرد: در فراوری محصولات کشاورزی 2 مبحث آب و خاک از دیرباز صندلی ارزشمند داشته است.

وی اضافه نمود: در گذشته اجداد و نیاکان ما با حفر چاه و احداث قنوات با یک مهندسی ارزشمند آن موقع توانستند آب را از اعماق زمین برای شرب، بخش کشاورزی و دامپروری استخراج نمایند.

وی با اشاره به اینکه امنیت غذایی به امنیت ملی گره خورده است، اضافه نمود: کشور ما با بحث خشکسالی روبروست که بواسطه برهم خوردن زیست بوم کره زمین، گرم شدن کره زمین و سوراخ شدن لایه اوزون در فضای زیست بوم کره زمین تاثیر گذاشت به طوریکه امکان پیش بینی دقیق هواشناسی وجود ندارد که این موضوع در کنار دخالت های بشر در فضای اقلیم و زیست بوم منجر به ایجاد مسائل متعدد شد.

عسکری ادامه داد: کشور ما در یک منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده است که با این وجود باید دقت نظر داشته باشیم تا مسائل را پشت سر بگذرانیم، گرچه اقدامات خوبی در راستای آبیاری قطره ای و تحت فشار انجام شده و بعضی کشاورزان از آبیاری طیف به خوبی بهره برداری می نمایند، اما کافی نیست.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر نگاه همه جانبه به 2 عنصر آب و خاک بیان نمود: در مبحث خاک برای فراوری و بدست آوردن یک سانتی متر خاک حاصلخیز زراعی، قرن ها زمان احتیاج داریم که طی فعل و انفعالات شیمیایی بتوانیم به آنها دست پیدا کنیم.

وی اجرای الگوی کشت را راه چاره موثری برای مقابله با خشکسالی دانست و گفت: پدیده خشکسالی با کم آبی مقوله مهم، حساس و سرنوشت ساز در بخش کشاورزی است که اگر مدیریت منابع آب را لحاظ کنیم، با مشکل روبرو می شویم که تغییر الگوی کشت یکی از راه چارههای مطلوب مقابله با خشکسالی است. به عنوان مثال برای فراوری هر کیلو ذرت 704، 1.5 تا 2 متر مکعب معادل 1500 تا 2 هزار لیتر آب مصرف می گردد که اگر بخواهیم آب را در بطری بفروشیم، به مراتب عایدی بالاتر است.

عسکری با اشاره به بحث استفاده بهینه از آب کشاورزی و و کشت فراسرزمینی بیان نمود: بعد از انقلاب بدون نقشه راه و برنامه ریزی، سفره های زیرزمینی تخلیه شدند، اما هم اکنون رویکرد آن است که با اجرای الگوی کشت و احتیاجمندی در حوزه محصولات کشاورزی به ویژه نهاده دامی در قالب کشت فراسرزمینی دنبال گردد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در بخش دیگر اظهارات خود با تاکید بر نظارت دقیق سیستم های نظارتی گفت: بنابر برآوردهای انجام شده هر عدد تخم مرغ با نرخ 1200 تومان باید بدست مصرف نماینده برسد که متاسفانه عدم نظارت موجب شده تا قیمت هر عدد تخم مرغ به 2 هزار تومان برسد که با این وجود بعد از خروج محصول از مرغداری، حمل و تا عرضه به مصرف نماینده باید نظارت دقیقی در سطح بازار صورت گیرد.

وی درباره آخرین شرایط واردات نهاده های اضافه نمود: بنابر آمار سالیانه 9 میلیون و 200 هزار تن ذرت، 4 میلیون و 300 هزار تن کنجاله سویا و 6 میلیون و 600 هزار تن جو در کشور مورد استفاده قرار می گیرد که 3 میلیون تن ذرت، 300 هزارتن کنجاله سویا و نیمی از جو مورد احتیاج در داخل و مابقی به وسیله واردات صورت می گیردط درحالیکه اگر مدیریت صحیحی بر نحوه بهره برداری و کشت محصولات در کشور حاکم گردد، احتیاجی به واردات نداریم.

این مقام مسئول ضمانت اجرایی الگوی کشت را احتیاجمند حرکت ترویجی دانست و گفت: اگر کشاورزی علاقه مند به کشت کلزاست، حال برای سوق دادن آن به سمت کشت کلزا باید سیاست های حمایتی و یارانه ای همانند نهاده های بخش کشاورزی در نظر بگیریم.

وی در بخش دیگر اظهارات خود پیرامون فراوری برنج بیان نمود: بنابر آمار سالیانه 3 میلیون و 200 هزار تن برنج در کشور مورد استفاده قرار می گیرد که رقمی معادل 2 میلیون و 200 هزار تن در داخل و 800 هزار تن تا یک میلیون تن به وسیله مبادی وارداتی تامین می گردد، درحالیکه با برنامه ریزی و زهکشی اراضی باتلاقی امکان کشت برنج وجود دارد تا بتوان احتیاج کشور را تامین کرد.

عسکری ادامه داد: امروزه ضعف در نظارت ها موجب شده تا زمین کلاسaکه به راحتی می توان برنج فراوری کرد، تبدیل به ویلا شدند و همین امر منجر به ایجاد مسائل متعدد در بازار برنج شده است.

وی با اشاره به اینکه واردات نهاده به وسیله تعداد معدودی از افراد در حال اجرا است، بیان نمود: سال 98، 450 میلیون دلار به واردات نهاده و سال 99 همین رقم یا مقداری بیشتر اختصاص یافت، درحالیکه نهاده ای وارد نشد و همواره این ایراد وارد است که دستگاه های نظارتی باید جوابگو باشند.

عسکری در پاسخ به سوال خبرنگاران، مبنی بر تاثیر حذف ارز ترجیحی بر بازار نهاده های دامی بیان نمود: 2 نرخی بودن ارز در کشور منشا فساد است، بنابراین با تک نرخی شدن ارز جلوی فسادها گرفته می گردد.

به گفته وی، نگاه و رویکرد بر آن است که دولت باید موضوع ارز را معین تکلیف کند تا فراورینمایندگان در فضایی قرار بگیرند که دغدغه خاطری نداشته باشند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در سرانجام با بیان اینکه موضوع ارز یکبار برای همواره باید معین تکلیف گردد، گفت: یک زمانی مُسکن هایی بر حوزه اقتصاد تزریق می گردد و در مقطعی در مباحث مالی جراحی مالی ایجاد شد که همین امر باعث شد اتفاقات خوبی رخ دهد، اما ضعف در نظارت ها منجر به تلاطم مالی شد، هر چند تحریم ها اثر گذار بود.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

batask.ir: ترجمه آنلاین و دارالترجمه آنلاین، ترجمه مقالات انگلیسی

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 56210

به "اجرای الگوی کشت راهی برای مقابله با خشکسالی، حذف ارز ترجیحی به فساد واردات نهاده های دامی سرانجام می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای الگوی کشت راهی برای مقابله با خشکسالی، حذف ارز ترجیحی به فساد واردات نهاده های دامی سرانجام می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید