اختلال میسوفونیا چیست؟

به گزارش بلاگ پو، اختلال میسوفونیا یا صدا بیزاری، نوعی اختلال عصبی است که در آن فرد مبتلا با شنیدن یکسری صدای خاص که ممکن است برای سایرین عادی باشد، عصبی و خشمگین می گردد. این بیماری بسیار آزار دهنده بوده و اولین قدم برای مدیریت آن افزایش آگاهی نسبت به آن است.

اختلال میسوفونیا چیست؟

خبرنگاران | سرویس روانشناسی - خیلی از ما ممکن است با شنیدن صدا های آزار دهنده کمی عصبی و ناراحت شویم. اما اگر در صورت شنیدن این گونه صدا ها خشمگین شدید و واکنش های شدید از خود نشان دادید، احتمالا دچار اختلال مسیوفونیا یا صدابیزاری شده اید. براساس تحقیقات افراد مبتلا به این اختلال از شنیدن صدا هایی مثل خنده های طولانی، صدای جویدن غذا، صدای جیرجیر در و ... بسیار ناراحت می شوند و واکنش نشان می دهند. ادامه مطلب را بخوانید تا با این اختلال بیشتر آشنا شوید.

تعریف اختلال میسوفونیا

میسوفونیا، یا سندروم حساسیت صدایی انتخابی، نوعی اختلال عصبی است که در آن فرد با شنیدن صدا های مکرر مثل جویدن غدا، صدای نوشیدن مایعات و سایر صدا های دهانی دچار تنش، خشم، نفرت و... می گردد. البته این صدا های آزار دهنده در افراد مختلف ممکن است تفاوت کند و به گذشت زمان موارد دیگری بجز صدا های دهانی نیز به آن اضافه گردد.

مبتلایان به اختلال میسوفونیا، با شنیدن صدا های مذکور دچار خشم و نفرت بسیار شدیدی می شوند و این احساس ممکن است تا جایی پیش برود که فرد اقدام به خودکشی کند. این افراد در انتخاب شغل نیز دچار مشکل هستند چرا که به راحتی نمی توانند در هر نوع محیطی دوام بیاورند.

علائم اختلال میسوفونیا معمولا پیش از بلوغ جنسی یعنی در سنین 8 تا 12 سالگی پدیدار می شوند و اولین تحریکات معمولا توسط نزدیکان درجه یک فرد مبتلا صورت می گیرد. بعضی تحقیقات آثار ژنتیکی را در این اختلال نشان داده اند و گویا گاهی می توان ریشه های این اختلال را در یک نسل قبل تر شناسایی کرد.

فرد مبتلا به اختلال صدا بیزاری، نه تنها رنج شنیدن صدا های ازار دهنده را متحمل می گردد، بلکه متاسفانه بیماری ها و اختلال های روانی دیگری نیز پیرو این اختلال به سراغ او می آیند. این افراد متاسفانه به علت عدم مطلعی خودشان و نیز اطرافیان احساس تنهایی می نمایند، گاهی ممکن است فکر نمایند عقلشان را از دست داده اند، احساس گناه دارند، منزوی و دچار افسردگی می شوند. برای مقابله با این احساسات این بیماران در معرض خطر اعتیاد قرار می گیرند. آن ها برای ارام کردن خود ممکن است به الکن و مواد مخدر روی آورند.

متخصصین تا کنون درمان قطعی برای این اختلال کشف ننموده اند. روش های زیادی برای درمان آن آزمایش شده که تا به حال هیچیک راهگشا نبوده اند.

علائم و دلایل بروز میسوفونیا

مهمترین نشانه ابتلا به اختلال میسوفونیا، واکنش شدید فرد به شنیدن صدا های آزار دهنده در پس زمینه است. این افراد با شنیدن بعضی صدا های خاص، که پیشتر گفته شده، بسیار خشمگین یا اندوهگین می شوند و بعضا به عامل فراوری نماینده صدا واکنش های تندی نشان می دهند.

همه افراد با هر سن و هر جنسیتی در معرض ابتلا به این اختلال عصبی هستند، اگر چه اولین نشانه ها در ابتدای نوجوانی بروز پیدا می نمایند. در ابتدا ممکن است نسبت به یکی از نزدیکان خانوادگی باشد و بعد ها این احساس نفرت تعمیم پیدا می نماید و گسترش می یابد.

کسانی که از این نوع اختلال رنج می برند، به مرور نسبت به واکنش های غیرارادیشان مطلع می شوند و متوجه می شوند بیش از سایر افراد حساس هستند. این مطلعی در آن ها رنج، اضطراب، افسردگی و احساس گناه ایجاد می نماید که خود باعث آزار بیشتر آن ها می گردد. علاوه بر این واکنش های احساسی بعضا واکنش های فیزیکی نیز در این افراد گزارش می گردد. احساس فشار در قفسه سینه، تنگی نفس، افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، گر گرفتگی بعضی از این علائم هستند.

چگونه با اختلال میسوفونیا روبرو شویم؟

میسوفوبیا در سال 2000 برای اولین بار در رابطه شرایط افرادی به کار رفت که اعصابشان با صدا های گوناگون تحریک می شد و واکنش نشان می دهد. از آن موقع تا به امروز هنوز راه چاره و درمان قطعی ای برای این اختلال وجود ندارد. همانطور که گفتیم بعضی ریشه این اختلال را ژنتیکی می دانند و بعضی معتقدند این اختلال براثر تجربیات ناخوشایند فرد در کودکی ناشی می گردد. برای مثال فردی در خردسالی از شنیدن صدای غذا خوردن پدرش اذیت می شده و در بزرگسالی با شنیدن غذا خوردن توسط هر کس عصبی و پرخاشگر می گردد.

متاسفانه این اختلال می تواند ضربه های زیادی به فرد بزند. افراد مبتلا به اختلال میسوفونیا به مرور منزوی می شوند و تنهایی را به شنیدن صدا های آزار دهنده ترجیح می دهند. اما برای روبرویی با این مشکل چه باید کرد؟

افرادی که به میسوفنیا مبتلا هستند، به علت رنج زیادی که می برند سعی می نمایند کمتر در گروه ها و جمع حاضر شوند چرا که گا ها واکنش های خود نسبت به صدا های زننده را نمی توانند کنترل نمایند. اطرافیان نزدیک این افراد نقش بسیار موثری در روبرویی با اختلال میسوفونیا دارند. بی صدا کردن تلفن همراه، کاهش صدا های تکرار شوند، کاهش صدای غذا خوردن و غیره. این افراد باید بدانند که در این جهت تنها نیستند و دیگران آن ها را درک می نمایند.

متاسفانه در حال حاضر تنها راه روبرویی با این اختلال آزار دهنده پیشگیری از تحریک فرد توسط نویزهاست و نه بیشتر؛ و این موضوع کوشش قابل ملاحظه ای از همراهان و آشنایان این افراد را می طلبد.

آیا شما در این زمینه تجربه موثری داشته اید؟ آیا کسی را می شناسید که با اختلال میسوفونیا دست و پنجه نرم نموده باشد؟ تجربیاتتان را با ما و همراهان خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

0nlysms.ir: تنها پیامک | مجله موفقیت، پزشکی، خانواده، تکنولوژی، گردشگری، استارتاپ

thailandnet65.ir: سفر به تایلند | تور تایلند ارزان، تور لحظه آخری، تور نوروز بهار، تابستان، پاییز، زمستان

منبع: setare.com
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 43462

به "اختلال میسوفونیا چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلال میسوفونیا چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید