دریاچه های خارق العاده سرزمین ایران

به گزارش بلاگ پو، چشم هایتان را ببندید! یک دشت سرسبز که با گل های قرمز، آبی و زرد پوشیده شده را تصور کنید. درحالی که در هامون خیال خود قدم می زنید به دریاچه ای محصور میان کوه ها می رسید که نسیم خنکی موهای شما را نوازش می کند و پرنده ای که در همین حوالی چهچه می زند، گوش شما را مأوا می دهد. اما، صبر کنید! لطفاً از رؤیا بیرون بیایید! زمانی که تمام این تخیلات در عالم حقیقت وجود دارد، چرا رؤیاپردازی کنیم!

دریاچه های خارق العاده سرزمین ایران

طبیعت همواره مآمن رؤیاها و تخیلات انسان ها بوده است. طبیعت پهناور ایران نیز همانند وهم و خیال آدمیان را سحر می کند. سرزمین چهارفصلی که بی شک در زیبایی و جاذبه حرف های زیادی برای گفتن دارد.

در این مطلب شما با گوشه ای از جمال ایران آشنا می شوید. دریاچه های بزرگ و پرآبی که خارق العاده هستند. البته تا فرصت دارید از آن ها بازدید کنید تا مبادا دچار جنون خشکسالی شوند.

دریاچه های ایران

.

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه، بزرگ ترین دریاچه داخلی که این روزها بر سر آن مناقشات بسیاری برپاشده و بیش از هر زمان دیگری احیا آن سر زبان ها افتاده است.

این دریاچه در شمال غربی ایران و در مرز بین آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرار گرفته است. از بعد اندازه و شوری تقریباً حرف اول را می زند. بزرگ ترین دریاچه داخلی ایران، بزرگ ترین دریاچه آب شور در خاورمیانه و ششمین دریاچه بزرگ آب شور دنیا است. میزان نمک محلول در آن دو برابر اقیانوس ها هست.

از دل این دریاچه دشت های زیبایی سبز شده اند که بساط یک طبیعت گردی بی نظیر را برای شما جور می کند. با بارندگی های بهار امسال این دریاچه آبگیری شده و به ابهت گذشته خود بازگشته است.

دریاچه گهر

دریاچه ای که شما را سورپرایز خواهد کرد. این زیبای دیوانه کننده در استان لرستان ایران قرار گرفته است و با روح و روان شما بازی می کند.

گهر در منطقه محافظت شده اشترانکوه و با ارتفاع 2350 متری از سطح دریا قرارگرفته است. این منطقه بکر به دلیل عدم دسترسی آسان تقریباً دست نخورد و سالم مانده، اما افسون آن سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

دریاچه ای فیروزه ای رنگ که در میان دامنه های کوهستان جاری شده و در اطراف آن انواعی از درختان بلوط، بادام، انجیر، نارون، پسته وحشی و گل های رنگا وا رنگی مانند لاله واژگون، شقایق، زنبق و لاله وحشی سبز شده است.

دریاچه نمک

در دریاچه نمک دنبال زیبایی درخشان نباشید. اینجا دریاچه سخت و زمختی ست که جذابیت آن در درونش نهفته است. سطح این دریاچه مانند لانه زنبور ترک خورده و بانمک پرشده است.

دریاچه نمک در منطقه کویر مرکزی ایران و آران بیدگل قرار گرفته است. شوری آن بسیار زیاد است و با هر بار بارش و تبخیر آب، نمک های موجود در آن به شکل پلی گن ظاهر می شود.

اگر به دنبال یک دلیل برای سخت کوشی هستید، تنهایی به دیدن دریاچه نمک بروید.

دریاچه بختگان

بیشتر دریاچه های ایران، شرایط تقریباً مشابه ای دارند و بیشتراً دوره خشکسالی را طی کردند و دوباره احیا شده اند.

دریاچه بختگان در استان فارس قرار داد و خانه پرندگان زمستانی است که از روسیه و دشت های سیبری به اینجا مهاجرت می کنند. پرندگانی مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، مرغابی و.. که میهمانان ارزشمندی برای حفظ محیط زیست می باشند.

به علت وجود کوه های بلند نی ریز که در پیرامون دریاچه بختگان قرار گرفته است، رطوبت بالای آن در همان محیط ساکن شده که باعث رشد کردن درختانی مثل انجیر و بادام در کوه ها می شود.

متأسفانه این دریاچه این روزها شرایط مناسبی ندارد و کاملاً خشک شده و تبدیل به معضلی برای ساکان این مناطق گشته است. اما با برنامه های احیای بختگان در آینده شاهد بازگشت آن خواهیم بود.

دریاچه مهارلو

استان فارس در هیجان زده کردن ما رکورددار است. از جاذبه های تاریخی، باغ و بوستان حالا هم با دریاچه سرخ رنگ مهارلو!

دریاچه آب بسیار شور مهارلو در شهرستان سروستان استان فارس قرار گرفته است.

دریاچه ای که پست و بلندی های بسیار را طی کرد و زنده ماندن آن پس از خشکسالی های اخیرش، نشان داد که چقدر مقاوم است. با فرایند افزایش خشکی دریاچه و تبخیر آب؛ سطح آب دریاچه به رنگ سرخ درآمده است. یکی از مهم ترین دلایل آن شوری بالای آب و وجود نوعی جلبک در مهارلو است.

تا زمان هست در تور شیراز از این دریاچه خون آلود دیدن کنید.

دریاچه ولشت

با دیدن آن چشمانتان از درخشندگی، پر از اشک خواهد شد. اگر نگویم که ولشت تیکه از بهشت بر روی زمین است، کاملاً بی انصافی کرده ایم. در میان دامنه علم کوه حفره از آب ایجادشده که با دیدن آن هزاران هزار بار خواهید گفت ماشاالله.

در 25 کیلومتری جاده چالوس و در نزدیکی مرزن آب می توانید از این دریاچه آب شیرین که پوشش گیاهی وسیعی را در برگرفته است؛ دیدن کنید.

هنگام عزیمت به ولشت دوچرخه های خود را همراه ببرید که رکاب زدن در هوای تازه این منطقه بی نظیر است.

دریاچه اوان

اگر هوس یک قایق سواری با منظره کوه و دشت کرده اید؛ اوان می تواند یک انتخاب مناسب باشد. دریاچه اوان در منطقه الموت، استان قزوین و در بین دامنه کوه خشچال قرار گرفته است و جز هشتاد و نهمین اثر طبیعی در فهرست میراث طبیعی ایران است.

تابستان بهترین زمان حضور در اوان است که فرصت ماهی گیری، آب تنی و قایق رانی فراهم می شود و در پاییز مقصد پرندگان مهاجر و در زمستان به علت یخ زدن سطح آب فقط برای تماشا امکان پذیر است.

برای یافتن آرامش حتماً به اینجا سفر کنید.

برای اطلاع از تورهای داخلی آژانس هواپیمایی خبرنگاران، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

0nlysms.ir: تنها پیامک | مجله موفقیت، پزشکی، خانواده، تکنولوژی، گردشگری، استارتاپ

thailandnet65.ir: سفر به تایلند | تور تایلند ارزان، تور لحظه آخری، تور نوروز بهار، تابستان، پاییز، زمستان

منبع: ستاره ونک
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 23328

به "دریاچه های خارق العاده سرزمین ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه های خارق العاده سرزمین ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید