صدسالگی خودروساز ژاپنی با نام ایرانی

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران: کارخانه کوچکی که در سال 1920 کار خود را با فراوری چوب پنبه شروع کرد، سال جاری به عنوان یکی از خودروسازان مطرح دنیا صدمین سال تاسیس خود را جشن می گیرد. به این مناسبت، هفته گذشته مراسمی در دفتر مرکزی مزدا در شهر هیروشیما برگزار گردید.

صدسالگی خودروساز ژاپنی با نام ایرانی

گفته می گردد که مزدا به مناسبت صدسالگی خود مدل تازه ای به بازار عرضه خواهد نمود

جوجیرو ماتسودا، موسس شرکت صنایع چوب پنبه سازی تویو، پس از کسادی تجارت چوب پنبه به فکر ساخت ماشین آلات و سپس موتورسیکلت افتاد.

ماتسودا که باور های مذهبی داشت، نام جدید شرکت را از اهورا مزدا، پروردگار دین زرتشت گرفت. مزدا در زبان ژاپنی تلفظی مشابه با نام او داشت و شروع فعالیت تازه به نام یکی از خدایان کهن، انتخابی خوش یمن بود.

اولین موتورسیکلت سه چرخه مزدا در سال 1931 ساخته شد

اولین موتورسیکلت سه چرخه مزدا به نام مزدا گو در سال 1931 به بازار آمد و به سرعت جای خود را در خیابان های هیروشیما باز کرد. مزدا خود را برای فراوری اولین ماشینش آماده می کرد که جنگ دنیای دوم شروع شد.

در طول جنگ، کارخانه مجبور به ساخت اسلحه شد و با اینکه به سرعت پس از بمباران اتمی هیروشیما فعالیت خود را از سر گرفت، بیست سال طول کشید تا اولین ماشین خود را فراوری کند.

عرضه مدل R360 کوپه در سال 1960 با رونق دریافت اقتصاد کشور همزمان بود. مزدای کوچک اگرچه ظاهری عجیب داشت، اما قیمت مناسب و کاربردی بودنش آن را به ماشین محبوب خانواده های ژاپن تبدیل کرد.

مدل R360 همزمان با رونق اقتصاد ژاپن به بازار عرضه شد

چند سال بعد، مزدا با ساخت یک مدل اسپرت به اعتباری دنیای دست یافت. مزدا کوزمو نه تنها ماشینی اسپرت با ظاهری چشم نواز بود، بلکه اولین ماشین دنیا بود که از موتور وانکل نیرو می گرفت.

موتور های درون سوز وانکل با روشی متفاوت از موتور های پیستونی کار می نمایند. این موتور در دهه پنجاه میلادی توسط فلیکس وانکل، مهندس آلمانی اختراع شد و به خاطر کوچک و کارآمد بودنش هواداران زیادی پیدا کرد. اما ساخت آن پیچیده بود و همین باعث شد خودروسازان از مزایای آن صرف نظر نمایند.

مزدا کوزمو اولین ماشین فراوری انبوه دنیا با موتور درون سوز وانکل بود

مزدا پس از کوزمو، مدل های دیگری را با موتور وانکل به بازار عرضه کرد و به ستاره مسابقات اتومبیلرانی بدل شد. اوج پیروزیت شرکت، کسب اولین پیروزی ژاپن در مسابقات استقامت لومان با ماشینی بود که از موتور وانکل استفاده می کرد.

مدل MX-5 هم از مشهورترین ماشین های ساخت مزدا است. در سال 1989 و پس از سال ها کسادی بازار ماشین های دو نفره اسپرت، مزدا با عرضه این مدل به پیروزیتی دنیای دست یافت. MX-5 با بیش از یک میلیون دستگاه فروش در سه دهه گذشته، پیروز ترین ماشین اسپرت دنیا است.

مزدا در دهه نود اولین خودروسازی بود که نمایشگر لمسی و راه یاب ماهواره ای را در محصولاتش عرضه کرد، اما بحران مالی نقشه های شرکت را برای ورود به بازار ماشین های لوکس نقش بر آب کرد.

مزدا سال جاری اولین ماشین الکتریکی خود را به بازار عرضه می نماید

مزدا با فراوری حدود یک میلیون و ششصد هزار دستگاه به نسبت کارخانه هایی نظیر تویوتا و فولکس واگن، شرکت کوچکی است. این کارخانه در بیست سال گذشته توانسته با تکیه بر نوآوری های مهندسان و خلاقیت طراحانش از بحران های صنعت خودرو عبور کند و همزمان با کارخانه هایی به مراتب عظیم تر از خود رقابت کند.

این شرکت سال جاری اولین مدل الکتریکی خود به نام MX-30 را به بازار عرضه نموده و گفته می گردد که میخواهد به مناسبت صد سالگی اش یک مدل اسپرت جدید رونمایی کند.

همزمان با برگزاری نمایشگاه خودروی ژنو قرار است مدل های مشهور مزدا در صد سال گذشته نمایش داده گردد و مراسم ویژه ای هم در بهار آینده در شهر هیروشیما برگزار خواهد شد.

منبع: bbc

0nlysms.ir: تنها پیامک | مجله موفقیت، پزشکی، خانواده، تکنولوژی، گردشگری، استارتاپ

thailandnet65.ir: سفر به تایلند | تور تایلند ارزان، تور لحظه آخری، تور نوروز بهار، تابستان، پاییز، زمستان

منبع: برترین ها
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 28958

به "صدسالگی خودروساز ژاپنی با نام ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدسالگی خودروساز ژاپنی با نام ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید