ماهیچه ها منیزیم می خواهند

به گزارش بلاگ پو، گرفتگی عضلانی یکی از رایج ترین علایم کمبود این ماده معدنی است. یکی از ویژگی های تغذیه سالم، دریافت تمام گروه های غذایی و تامین احتیاج روزانه موادمغذی مختلف است. در کل موادمغذی به ترکیب هایی گفته می گردد که در بدن اندازه معینی

ماهیچه ها منیزیم می خواهند

ماهیچه ها مهمیم می خواهند

گرفتگی عضلانی یکی از رایج ترین علایم کمبود این ماده معدنی است. یکی از ویژگی های تغذیه سالم، دریافت تمام گروه های غذایی و تامین احتیاج روزانه موادمغذی مختلف است. در کل موادمغذی به ترکیب هایی گفته می گردد که در بدن میزان معینی از آنها اثری خاص می گذارد و به حفظ سلامت جسمانی و روانی فرد یاری می نماید. این مواد مغذی از 3 گروه درشت مغذی ها (کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها) و 2 گروه ریزمغذی ها (ویتامین ها و مواد معدنی) تشکیل شده اند که در میان موادمعدنی، مهمیم یکی از مهم ترین هاست که کمبودش می تواند علایم بسیاری از جمله گرفتگی عضلات را همراه داشته باشد. این نوشتار به مهمیم و فواید آن اختصاص دارد.

منافع مهمیم

دریافت روزانه مهمیم به وسیله برنامه غذایی آثار مثبتی را به همراه دارد و در واکنش هایی مانند متابولیسم انرژی (فراوری انرژی از کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین های دریافتی) دخالت می نماید. این ماده معدنی در تنظیم انقباض های عضلانی هم نقش دارد، باعث گشادشدن شریان ها می گردد، در انتقال عصبی موثر است و در استحکام استخوان ها و دندان ها شرکت می نماید بنابراین دریافت ناکافی مهمیم می تواند علائمی را همراه داشته باشد و فرد را با مسائل جسمانی روبرو کند.

شرایط کمبود

شرایطی مانند داشتن رژیم غذایی متشکل از غلات تصفیه شده مانند آرد سفید و مصرف کم سبزی ها زمینه کمبود مهمیم را فراهم می نماید. فعالیت های شدید ورزشی، دوران بارداری و شیردهی، مصرف داروهای مدری مانند فروزماید و داروی شیمی درمانی مانند سیسپلاتین و ملین ها و استروییدها، ابتلا به دیابت، سوءجذب روده ای و اسهال و مصرف الکل از جمله شرایطی هستند که احتمال کمبود این ماده مغذی را فراهم می نمایند. البته در صورتی که فرد به بیماری هایی مانند آسم، میگرن، فشارخون و حتی پوکی استخوان مبتلا باشد هم احتیاج به این ماده معدنی در وی بالا خواهد رفت.

علائم کمبود مهمیم

علائم کمبود مهمیم شامل اسپاسم و گرفتگی عضلات، خستگی زودرس، استرس، بی اشتهایی، تهوع و استفراغ، بی نظمی در ضربان قلب، افزایش تری گلیسیرید و کلسترول خون، احتباس آب، اختلال در عملکرد ویتامین D و افسردگی، تحریک پذیری و اختلال در تمرکز است.

منابع غذایی مناسب

غلات کامل و سبوس دار از جمله مواد غذایی ای هستند که مهمیم دارند، بنابراین مصرف 100 گرم غلات کاملی مانند گندم، جو و برنج می تواند تا 100 میلی گرم از احتیاج روزانه به این ماده معدنی را تامین کند. به علاوه، آرد سویا، تخمه آفتابگردان و کدو هم از منابع مناسب این ماده معدنی هستند. البته سویای بوداده به اسم میان وعده و حتی مغزهایی مانند بادام، فندق و دانه های روغنی مانند کنجد و سبزی هایی مانند اسفناج هم می توانند تامین نماینده مهمیم مورد احتیاج بدن باشند به این شرط که زیاد حرارت ندیده و آب فراوانی برای پخت آنها مورد استفاده قرار نگیرد زیرا در این صورت میزان زیادی از مهمیم موجود در آنها از میان خواهد رفت. از قلم نیاندازید میزان مورد احتیاج روزانه به این ماده معدنی برای مردان و زنان بالغ و سالم بین 300 تا 400 میلی گرم است و با مصرف 100 گرم سویا، بادام، فندق و تخمه آفتابگردان به ترتیب 228 ، 285، 270 و 325 میلی گرم مهمیم تامین خواهد شد. البته در صورتی که مکمل این ماده معدنی از سوی متخصصان تجویز گردد، بهتر است این میزان در طول روز تقسیم گردد و همراه غذا به مصرف برسد.

هشدار: افرادی که به نارسایی کلیه مبتلا هستند از آنجایی که دفع ادراری مهمیم در آنها مختل می گردد دریافت مکمل مهمیم یا آنتی اسیدها یا ملین های حاوی این ماده معدنی می تواند سطح مهمیم را در خونشان افزایش دهد و علایمی مانند تهوع، استفراغ، فشارخون پایین و بی نظمی در ضربان قلب را در آنها همراه داشته باشد.

گرفتگی عضلانی

گرفتگی عضلانی از مسائلی است که پس از فعالیت فیزیکی و ورزش طولانی مدت به علت استفاده بیش از حد از عضلات، کم آبی بدن، فشار عضلانی یا قرارگیری در وضعیتی خاص برای مدتی طولانی بروز می نماید. معمولا ورزشکارانی که پس از ورزش، به خصوص در هوای گرم خسته و دچار کم آبی بدن می شوند، گرفتگی عضلات را تجربه خواهند کرد. خیلی از افرادی که مدام دچار این مشکل می شوند، تصور می نمایند کمبودی از نظر موادمغذی در بدنشان به وجود آمده و به کمبود مهمیم دچار هستند، البته چنین باوری چندان هم غیرعلمی نیست. این مشکل در دوران بارداری هم رخ می دهد؛ ناحیه ساق پای خانم های باردار از هفته بیستم (معمولا شب ها) دچار گرفتگی عضلات می گردد و گاهی آنقدر درد شدید است که آنها را از خواب بیدار می نماید. با اصلاح برنامه غذایی و مصرف مکمل (با تجویز متخصص) می توان از شدت این گرفتگی ها کم کرد.

منبع: هفته نامه سلامت

0nlysms.ir: تنها پیامک | مجله موفقیت، پزشکی، خانواده، تکنولوژی، گردشگری، استارتاپ

thailandnet65.ir: سفر به تایلند | تور تایلند ارزان، تور لحظه آخری، تور نوروز بهار، تابستان، پاییز، زمستان

منبع: راسخون
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 55262

به "ماهیچه ها منیزیم می خواهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماهیچه ها منیزیم می خواهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید