مضرات پشت میز نشستن برای بدن را می شناسید؟

به گزارش بلاگ پو، آیا شما هر روز بیشتر از 6 ساعت پشت کامپیوترتان یا روی جایگاه می نشینید؟ ممکن است پاسخ بسیاری از شما به این سوال مثبت باشد. در این صورت باید بدانید که ادامه این فرایند ممکن است سلامتی شما را به خطر بیندازد. اما چطور؟

مضرات پشت میز نشستن برای بدن را می شناسید؟

مضرات پشت میز نشستن برای بدن را می شناسید؟

آیا شما هر روز بیشتر از 6 ساعت پشت کامپیوترتان یا روی جایگاه می نشینید؟ ممکن است پاسخ بسیاری از شما به این سوال مثبت باشد. در این صورت باید بدانید که ادامه این فرایند ممکن است سلامتی شما را به خطر بیندازد. اما چطور؟

مثلا ریسک بیماریهای قلبی در افراد پشت میز نشین تا 64٪ بیشتر از دیگران است. به عبارتی این قضیه می تواند تا حدود 7 سال از سالهای مفید و سالم زندگی را کاهش دهد. یا حتی ثابت شده که بسیاری از انواع سرطان در این اشخاص شایعتر است.

انواع و اقسام مسائل دیگر هم ممکن است به خاطر کاهش تحرک بدن یا وضع نامناسب نشستن در این افراد دیده گردد. اما نگران نباشید هر مسئله ای راهکاری دارد. در ادامه مطلب جزییات این عوارض و راهکار آنها را هم به شما خواهیم گفت.

خب به قول معروف اول بگذارید مساله را خوب موشکافی کنیم. از اول کودکی به همه ما گفته اند که تنبلی اصلا چیز خوبی نیست. حتی شاعران زیادی هم زحمت کشیده اند و در خصوص زیانهای تنبلی و ضرورت مبارزه با آن شعرها سروده اند و حکایتها گفته اند. اما چرا؟

▪ چرا نشستن زیاد برای بدن ما مضر است؟

حقیقت این است که بدن ما برای نشستن طراحی نشده است. یعنی در آغاز خلقت قرار نبوده ما اینقدر روی جایگاه یا مبل یا پشت میز بنشینیم اما متاسفانه این روزها بسیاری از ما نه تنها 6 ساعت بلکه تا 15 ساعت روی مبل، جایگاه اداره و جایگاه خودرو می نشینیم. این اندازه نشستن آن چنان زیاد است که ورزش های مختصر ما یارای مقابله با آن را ندارد و تنها می تواند یک ژست تبلیغاتی به حساب بیاید.

با این وجود مقابله با عوارض بیماری نشستن خیلی هم سخت نیست، به شرطی که بتوانیم اندازه نشستن روزانه و فعالیتهای جسمی خود را دقیق ارزیابی کنیم. بد نیست با هم نگاهی بیندازیم به سرنوشت دردناکی که بدن بعد از این همه نشستن پیدا می نماید .

▪ تایم لاین تقریبی عوارض نشستن:

با توجه به اینکه عوارض بی تحرکی در ترکیب با شرایط مختلف تغذیه ای و مسائل سلامتی خود را نشان می دهد، نمی گردد زمانبندی دقیقی برای این مسائل نوشت، اما ما فرض می کنیم با فردی روبرو هستیم که سیگار نمی کشد، مواد یا داروی خاصی مصرف نمی نماید و تغذیه نسبتا متعادلی دارد اما روزانه حداقل 6 ساعت یکجا می نشیند. در اینصورت:

▪ بلافاصله بعد از نشستن:

ماهیچه های بدن به وضع استراحت می فرایند و تحریک پذیری الکتریکی آنها کم می شوند یعنی کالری کمتری می سوزانند (حدود یک سوم حالت معمول) اگر کسی 24 ساعت یک جا بنشیند، اندازه برداشت گلوکز به وسیله انسولین 40٪ کاهش می یابد و این یعنی فرد دارد برای ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 آماده می گردد.

▪ بعد از دو هفته نشسته کاری (حداقل 6 ساعت در روز) :

تنها بعد از 5 روز اندازه تری گلیسیرید و کلسترول (چربی ها) آغاز به افزایش می کنند، مقاومت به انسولین (کاهنده قند) هم بالا می رود و این یعنی بدن آغاز به وزن گیری می نماید. بعد از 2 هفته حجم عضلات آغاز به کاهش می نماید و اصطلاحا عضلات تنبل می شوند.

▪ بعد از یکسال :

بعد از مدت یک سال، چربی ها به وضوح آغاز به بالا رفتن نموده اند و بدن در حال وزن گیری است. در خانم ها هر سال کم تحرکی باعث از دست رفتن 1٪ از توده استخوانی می گردد. (آغازی برای پوکی استخوان)

▪ بعد از 10 تا 20 سال :

بعد از حدود ده سال کم تحرکی، 7 سال از عمر مفید سلامت کاسته می گردد. ریسک بیماریهای قلبی به شدت افزایش می یابد و احتمال سرطانهای سینه و پروستات بالا می رود.

خب بعد از این همه عوارض، بهتر است به سراغ راهکار برویم. هر چند عوارض این کم تحرکی زیاد است اما راهکار های ساده ای هم دارد:

1. هر ساعت یکبار از جایتان بلند شوید

2. هر روز 30 دقیقه فعالیت جسمی داشته باشید.

در برترین حالت شما می توانید این دو کار را با هم ترکیب کنید. یعنی از جایتان بلند شوید و مدت زمان معقولی فعالیت جسمی داشته باشید. این فعالیت جسمی به این معنا نیست که هر 1 ساعت یکبار بروید و برای خودتان چایی بریزید. این کار نه تنها فعالیت خاصی حساب نمی گردد بلکه ممکن است یک دقیقه هم طول نکشد.

البته اگر نمی توانید 30 دقیقه یکجا فعالیت کنید مهم نیست. می توانید این اندازه را به تکه های 10 دقیقه ای تقسیم کنید تا هم از کارتان عقب کنند و هم بدنتان یک فعالیت درست و حسابی تجربه کند. فعالیت مورد نظر ما هر کاری است که بدن را کمی به تکاپو بیندازد. مثلا مرتب کردن اتاق یا کارهای این چنینی و یا یک دویدن آرام. قرار نیست وزنه برداری کنید یا در اردوی آمادگی مسابقات دو شرکت کنید. تنها همین که کمی بدنتان را گرم کنید خوب است.

شاید بد نباشد یک قدم تعداد کوچک خریداری کنید یا یکی از این اپلیکیشنهای قدم تعداد را روی تلفن هوشمند خود نصب کنید. هر 30 دقیقه پیاده روی با سرعت مناسب تقریبا معادل 4000 قدم می گردد البته این اندازه با توجه به سرعت شما و طول هر گام می تواند متفاوت باشد. اگر این تعداد برای شما کمتر بود نگران نباشید فقط سعی کنید به تدریج این عدد را بالا ببرید تا بدنتان فعالیت بیشتری در طول روز داشته باشد. اما بطور کلی ثبت اندازه فعالیت تان (مثلا با همین پدومترها) باعث می گردد که برنامه و ارزیابی صحیحی برای فعالیت خود داشته باشید.

هم چنین می توانید برخی کارها را طوری انجام دهید که بدن را بیشتر به تحرک وادار کند. مثلا به جای اینکه گوشی را بردارید و به همکار اتاق بغلی تان تلفن بزنید. چند قدم تا اتاق او بروید و در خصوص موضوع کاریتان صحبت کنید. یا موقع پارک کردن ماشینتان را کمی دورتر نگه دارید (اینجور جاها معمولا جای پارک هم بهتر پیدا می گردد) یا برای رفتن به فواصل نزدیک از خودرو خود استفاده نکنید و … . خودتان می توانید مواردی دیگری را هم به این مثالها اضافه کنید.

می توانید برای اینکه هر 1 ساعت یکبار از جا بلند شوید یک آلارم یا اعلام زمان در موبایل یا رایانه خود تنظیم کنید. به این ترتیب هر یک ساعت چند دقیقه از جا بلند می شوید و چند قدمی هم راه می روید. برای این قیام های هر ساعتی می توانید برنامه مختصر و مفیدی بریزید. مثلا حدود 20 تا 30 ثانیه قدم بزنید، یا سعی کنید بدن خود را کش و قوس بدهید (مثلا سعی کنید وقتی سرپا هستید خم شوید و انگستان پای خود را لمس کنید) و 20 تا 30 ثانیه هم به مرتب کردن اتاق خود بپردازید (اینطوری اتاق تمیزتری هم خواهید داشت)

▪ تبلیغات را دریابید:

برای چندمین بار می خواهید آگهی تبلیغاتی چیپس ها و بانک ها را در فواصل سریالهای مورد علاقه تان دیدن کنید؟ از فرصت به دست آمده بهره ببرید و تا آغاز مجدد فیلم در اتاق تان کمی جست و خیز کنید یا وسایل را مرتب کنید. به همین راحتی… شاید اگر کمی به دور و بر خود نگاه کنید شما هم راه های تازه ای برای افزایش فعالیت بدنی خود در طول روز پیدا کنید. در قسمت نظرات ایده های خود را با دیگران در میان بگذارید.

منبع:سلامت نیوز (www.salamatnews.com)

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت :hasantaleb

0nlysms.ir: تنها پیامک | مجله موفقیت، پزشکی، خانواده، تکنولوژی، گردشگری، استارتاپ

thailandnet65.ir: سفر به تایلند | تور تایلند ارزان، تور لحظه آخری، تور نوروز بهار، تابستان، پاییز، زمستان

منبع: راسخون
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 55176

به "مضرات پشت میز نشستن برای بدن را می شناسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مضرات پشت میز نشستن برای بدن را می شناسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید