منابع انسانی و نقش آن برای پیشگیری از کرونا در محیط کار

به گزارش بلاگ پو، هنگامی که ترس و عدم اطمینان از شیوع کرونا ویروس در محیط کار وجود دارد، چه کسی بهتر از منابع انسانی (HR) در یک سازمان می تواند جوابگوی پرسنل باشد؟ کوید 19 (COVID-19) همچنان در حال گسترش است و دپارتمان های منابع انسانی در همه شرکت ها کوشش می نمایند تا پاسخی جامع به مسائل پیشرو دهند. اما موضوع مورد بحث این است که: اقداماتی که یک مدیر منابع انسانی باید هنگام اجرای راهکارهای عملی در هنگام بروز همه گیری بیماری کرونا مورد توجه قرار دهد چیست؟ برای پاسخ با ویکی ساختمون همراه باشید.

منابع انسانی و نقش آن برای پیشگیری از کرونا در محیط کار

اقدامات منابع انسانی برای پیشگیری از کرونا

در خصوص اقداماتی که دپارتمان منابع انسانی باید در روزهای روبرو با کووید 19 انجام دهد، در زیر صحبت می کنیم:

با پرسنل ارتباط برقرار کنید

ارتباط، پاسخگویی و اقدام قاطع، هم برای آگاهی دادن به کارمندان از تغییرات در سیاست های شرکت و هم برای جلوگیری از ترس و اضطراب ناشی از کرونا ضروری است. افراد شاغل در منابع انسانی باید در ارتباطات خود سریع، دقیق و صادق بوده و در خصوص چرایی اقدامات به کارکنان پاسخ گو باشند.

برای ارتباط با کارکنان رویکردی چند وجهی اتخاذ کنید. تا می توانید از روش های آنلاین (شبکه های اجتماعی) بهره ببرید. برای اطمینان به کارکنان جهت پیشگری از شیوه کروناویروس، یک ایمیل حاوی نکات بهداشتی در محیط کار را ارسال کنید. در زمان حضور در محل کار، اقدامات احتیاطی را که برای حفظ امنیت محل کار ضروری هستند را به طور کامل به پرسنل شرح دهید..

بیشتر بخوانید: کنترل کوید 19 در محیط کار : کارفرمایان و کارکنان چه وظایفی دارند؟!

منابع معتبری را برای اطلاعاتی خود مانند WHO (سازمان بهداشت جهانی) به اشتراک بگذارید، و یک نقطه تماس برای سؤالات مربوط به کرونا را در بخش HR شرکت تنظیم کنید. در محیط کار از اعلانات مربوط یه پیشگیری از کرونا را بر روی دیوارهای شرکت نصب کنید تا کارمندان شرایط ارتباطی و بهداشتی را آموزش ببینند.

نکته: تمام سطوح با لمس بالا اعم از میز، جایگاه، وسایل پر استفاده (موس و کیبورد) دستگیره ها و موارد دیگر را تمیز و با اسپری (حداقل 70 درصد الکل) ضدعفونی کنید.

سفر و رفت و آمد را محدود کنید

محدود کردن سفر برای کارکنان تا حد امکان ضروری است. سفرهای کاری به هر یک از کشورهایی که از محدودیت سفر به آنها داده شده است را لغو یا به تعویق بیاندازید. نمایشگاه تجاری، همایش و حضور در رویداد نیز باید مورد آنالیز قرار گیرند. احتمال شیوع ویروس در بین گروه های عظیم و بین المللی، جان افراد را به خطر می اندازد.

همچین ضروری است برای کارکنانی که مجبور هستند مسافت طولانی را طی نمایند تا به محل کار بیایند، تدابیری را اتخاذ کنید. تا حدالامکان بهتر است به صورت دورکاری تمام فعالیت های شرکت انجام گیرد، ولی برای کارهایی که احتیاج به حضور فرد است، می توانید سرویس رفت و آمد را اتخاذ کنید تا افراد از حضور در مترو و وسایل نقلیه عمومی خودداری نمایند.

جلسات چهره به چهره را لغو کنید

با لغو جلسات رو در رو (کنفرانس)، تماس شخصی را به حداقل برسانید. ما می دانیم که جلسات چهره به چهره به ویژه با مشتریان می تواند در موفقیت جلسه تأثیری دو چندانی داشته باشد، ولی در روزهای پیشگیری از کرونا باید تمرکز بروی سلامتی افراد باشد. برای جلسات بهتر است از تماس صوتی، ویدیویی و یا ایمیل بهره ببرید.

کار از راه دور را در نظر بگیرید

انجام کار در منزل ممکن است بهترین پاسخ برای متوقف کردن گسترش کرونا در محل کار باشد. برای بعضی از شرکت ها و پوزیشن های شغلی، انتقال فعالیت ها از محل کار به خانه آسان تر از سایرین است. با این حال، سناریوهای زیر را در نظر بگیرید:

وقتی کار از راه دور امکان پذیر نیست

مانند صنایعی که به حضور جسمی کارمندان مانند مراقبت های بهداشتی، فروشگاه ها و مغازه ها و به طور کلی به فراوری وابسته هستند. ، بخش منابع انسانی و صاحبان مشاغل باید به سؤالات سخت در خصوص چگونگی محافظت از کارکنان، مشتریان و محیط کار پاسخ دهند. این ممکن است به معنای کار کاهش تعداد پرسنل یا حتی بسته شدن شرکت تا اطلاع ثانوی باشد.

وقتی کار از راه دور امکان پذیر است اما ایده آل نیست

پوزیشن های شغلی همانند فروش و بازاریابی هنوز به برقراری ارتباط چهره به چهره و ایجاد روابط متکی هستند. برای این قبیل از کارها، حمایت عاطفی و لجستیکی (حمل و نقل و مسائل بهداشت شخصی و محیطی) را برای تغییرات عمده جهت شیوع کرونا ارائه دهید تا کمترین ضربه به افراد و محیط کار وارد گردد.

مطلب پیشنهادی: دستورالعمل مقابله با کرونا در محل کار

وقتی کار از راه دور بسیار امکان پذیر است

تیم های کاری که اغلب از کامپیوتر و فضای اینترنت، فعالیت های خود را انجام می دهند، بهترین موارد برای انجام کار در خانه هستند. این افراد را تشویق کنید که در خانه بمانند و طبق معمول از آنها حمایت کنید.

یک برنامه جامع ترتیب دهید

اگر هنوز در بخش منابع انسانی یک برنامه همه گیر و مستند ندارید، اکنون زمان تهیه آن است. برای این منظور ضروری است به پرسش های زیر پاسخ دهید:

  • آیا شرکت می تواند با غیبت 25٪ یا بیشتر پرسنل فعالیت کند؟
  • اگر بیماری باعث غیبت زیاد کارکنان گردد، آیا کارمندان دیگر قادر به انجام وظایف افراد غایب هستند؟
  • آیا پرسنل می توانند از راه دور کار نمایند؟
  • برای پشتیبانی جهت کار در خانه، چه پشتیبانی زیرساختی برای پرسنل ضروری است؟
  • برای رفت وآمد روزانه کارکنان چه باید کرد؟
  • چه کارهایی برای گرمایش، سیستم های تهویه هوا، تجهیزات الکترونیکی و مواد شوینده و بهداشتی اجرا شده است؟
  • چه تضمینی به کارکنان داده شده است (تضمین اقتصادی و حقوق اداری) که آ ن ها در محل کار احساس امنیت نمایند؟
  • در صورت بیمار شدن افراد در محیط کار چه باید کرد؟
  • در صورت غیب و انجام کار در خانه، آیا راهکارهایی برای حفظ بازده ای بالای فعالیت ها وجود دارند؟
  • آیا احتیاج است که یک تیم مدیریت بحران که آموزش دیده باشند در شرکت ایجاد کرد؟

از کارمندان بیمار بخواهید که در خانه بمانند

کارمندان بیمار باید در خانه بمانند! علائم عفونت ویروس کرونا می تواند خفیف باشد و به طور متوسط پنج روز طول بکشد تا علائم آن ظاهر شوند، بنابراین کارکنانی که با شخص بیمار در تماس بوده اند نیز باید در خانه بمانند. از کارمندانی که دچار بیماری شده اند بخواهید تا چهارده روز در خانه بمانند تا مطمئن شوند محیط کار به طور کامل عاری از ویروس خواهد بود.

به دنبال مشاوره حقوقی باشید

درک تعهدات قانونی شرکت با توجه به این رویداد بی سابقه (منظور شیوع کوید 19 است) می تواند مشکل باشد. برای این منظور پرسش های زیر را پاسخ دهید:

  • رسالت حقوقی ما در خصوص کارکنان در روزهای شیوع کرونا چیست و چتر حمایتی ما از آن ها تا کجا ادامه خواهد داشت؟
  • کارمندانی که در خانه کار می نمایند و یا مجبور هستند در منزل بمانند، شرایط پرداخت حقوق ماهیانه، بیمه و موارد دیگر آن ها چگونه خواهد بود؟
  • آیا مزایای شرکت ایجاب می نماید که به کارمندان در مرخصی طولانی، از جمله افراد بیمار به کرونا، مبلغی را بابت شرایط بحرانی آنها پرداخت کنیم؟
  • آیا احتیاج به انعقاد قرارداد جدید بین کارکنان و شرکت است؟

اهمیت حضور منابع انسانی برای پیشگیری از کرونا در محیط کار

هنگامی که به زبان چینی نوشته شده است ، کلمه بحران از دو کاراکتر تشکیل شده است. یکی نمایانگر خطر و دیگری نشانه فرصت است. از آن جایی که کسب و کارها ممکن هستند در روزهای جولان ویروس کرونا در خطر باشند، این زمان فرصتی برای مدیران منابع انسانی است تا به کاهش فشارهای احتاقتصادی هم برای افراد و هم برای تجارت شرکت یاری نمایند. در این مقطع زمان بخش منابع انسانی شرکت ها می توانند نقش مهمی در کاهش شیوع بیماری و پیشبرد فرایند معمول کار ایفا نمایند.

0nlysms.ir: تنها پیامک | مجله موفقیت، پزشکی، خانواده، تکنولوژی، گردشگری، استارتاپ

thailandnet65.ir: سفر به تایلند | تور تایلند ارزان، تور لحظه آخری، تور نوروز بهار، تابستان، پاییز، زمستان

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 25153

به "منابع انسانی و نقش آن برای پیشگیری از کرونا در محیط کار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منابع انسانی و نقش آن برای پیشگیری از کرونا در محیط کار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید