نمایش نقاشی های عباس کیارستمی

به گزارش بلاگ پو، نقاشی های دیده نشده عباس کیارستمی در نمایشگاهی با عنوان مداد عباس به مدت دو هفته از 17 تا 29 آبان ماه در گالری گلستان به نمایش در می آید.

نمایش نقاشی های عباس کیارستمی

ایرنا: 33 نقاشی دیده نشده از عباس کیارستمی به مدت دو هفته در گالری گلستان به نمایش درمی آیند.

لیلی گلستان در نشست نمایشگاه مداد عباس گفت: کیارستمی از دوستان قدیمی من بود و همواره این افتخار را به من می داد که نمایشگاه عکس هایشان را در گالری من برگزارکند. من گاهی که نقاشی های ایشان را می دیدم، به او می گفتم نمایشگاه بگذارد اما می گفت باید فرصت کنم کارها را تکمیل کنم. یک بار پیشنهاد کردم 6 ماه کارهایش را تعطیل کند و فقط به نقاشی بپردازد اما او نپذیرفت.

وی افزود: ایده برپایی نخستین نمایشگاه نقاشی های کیارستمی را با فرزندانش در میان گذاشتم و استقبال کردند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم نقاشی ها را جمع آوری کنیم؛ حدود 12 نقاشی در خانه خودشان بود و ما باقی را با جست وجو و پرس وجوی بسیار پیدا کردیم. 3 کار هم در خارج از کشور یافتیم و چون امکان ارسالشان نبود، عکس باکیفیت آن ها را دریافت و چاپ کردیم. تصویر این آثار در نمایشگاه و کتاب استفاده شد.

این گالری دار تعداد آثار را 33 کار و تکنیک آنها را غیر از یک کار آبرنگ، مدادرنگی اعلام نمود و گفت : البته تا آدینه ممکن است تعداد آثار بیشتری هم برسد اما کتاب نمایشگاه چاپ شده و کارهای جدید امکان چاپ در کتاب را نداشته و تنها در نمایشگاه به نمایش درخواهد آمد. مثلا روزگذشته شخصی تماس گرفت و یک نقاشی داشت که قرار است به نمایشگاه اضافه گردد.

وی توضیح داد: چون اکثر آثار امانی و در اندازه کوچک است، بحث فروششان به هیچ وجه مدنظر نیست. صرفاً یک نمایشگاه از نقاشی های کیارستمی است.

گلستان درباره کیفیت آثار موجود و اینکه آیا نام کیارستمی در برپایی نمایشگاه تأثیر داشته است، افزود: کارهای کیارستمی چیزی از پروانه اعتمادی کم ندارد و اگر نام کیارستمی هم روی آن ها نبود، باز هم امکان برگزاری نمایشگاه از این آثار وجود داشت، چون واقعا نقاشی های مدادرنگی خوبی هستند. ضمن اینکه فکر نکردم دیگران راجع به این آثار قضاوت نمایند، چون هیچ نمایشگاهی نگذاشته ام که خودم از آن خوشم نیاید و نتوانم از آثارش دفاع کنم.

وی درباره پیشینه کیارستمی در نقاشی گفت: او در دانشگاه نقاشی خوانده بود و بعد از انقلاب مدتی را روی نقاشی متمرکز می گردد و البته چندجا اشاره می نماید خلق این نقاشی ها برای امرار معاش بوده است و حتی یک دوره ای روی بشقاب نقاشی می نماید تا به وسیله فروش آن ها در مغازه ای در خیابان دولت روزگار بگذراند.

گلستان افزود: به خاطر دارم آقای کیارستمی یک بار با من تماس گرفت و گفت با چند نفر از دوستان بیایید و نقاشی هایم را ببینید و اگر دوست داشتید بخرید، چون به پولش نیاز دارم. رفتیم و خودم 2 کار خریدم، باقی دوستان هم همه کارهایش را خریدند و او از بابت آن شاد بود.

این مجموعه دار در خاتمه سخنان خود درباره ضرورت چاپ کتاب مجموعه آثار افراد شاخص اظهار داشت: از مجموعه دارها خواهش کردم که بیایید کارهایتان را کتاب کنید، عده ای پذیرفتند و گفتند خودت بیا به خاتمه برسان. اما بعضی بخل داشتند و گفتند نمی خواهیم مردم بدانند ما چه کارهایی داریم.

محمودرضا بهمن پور مدیر نشر نظر هم که کتاب آثار نمایشگاه را با عنوان داستان زندگی پرثمر و با افتخار مداد عباس؛ گزیده ای از نقاشی های عباس کیارستمی را چاپ نموده است، درباره دلیل نامگذاری آن گفت: نام کتاب توسط بهمن کیارستمی (فرزند عباس کیارستمی) پیشنهاد شد که برداشتی از عنوان کتاب داستان زندگی پرثمر و با افتخار مداد قرمز است که اولین بار در ابتدای دهه 60 با طراحی کیارستمی توسط کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان چاپ شد.

وی درباره ایده برپایی چنین نمایشگاهی گفت: ایده ای که خانم گلستان درباره مدادرنگی های آقای کیارستمی دادند، خلاقانه بود چون کمتر با آن شناخته می گردد و بیشتر او را با عکس ها و فیلم هایش می شناسند. مجموعه ای که با همت خانم گلستان جمع آوری شده، بیانگر عشق کیارستمی به طبیعت است که در فیلم ها و عکس هایش هم دیده ایم. آنطور که شنیده ام، او از موضوعات مورد علاقه اش عکاسی می کرد و بعدها از روی آن نقاشی می کشید. او از کودکی در گندمزارهای اطراف اختیاریه که آن موقع خارج از محدوده شهری تهران بوده است، همواره مشغول گردش بود و خودش گفته گاهی در آن خوابم می برد و مادرم مرا در میان گندمزارها می یافت.

وی ابراز امیدواری کرد: روزی به همت لیلی گلستان کارهای چوبی زنده یاد کیارستمی (صندوق هایی بزرگ و زیبا) هم به نمایش درآید.

گلستان در واکنش به این سخن، گفت: کیارستمی صندوق های چوبی بزرگ و زیبایی مانند یک نجار حرفه ای می ساخت و آن ها را می فروخت. من یکی را خریدم، چندسال بعد یک بار گفتم رنگ صندوقم رفته است، فردایش با سطل رنگ و قلم مو آمد و آن را ترمیم کرد.

مدیر نشر نظر در بخش دیگری از این نشست گفت: همجواری با آیدین آغداشلو باعث شد در مقام مقایسه خودش با او، نقاشی را جدی نگیرد. اما در مصاحبه ای با خانم حمیده شریفی راد گفته است از میان تمام هنرها اگر فقط یکی را باید انتخاب می کرد، آن هنر نقاشی بوده است. خانم شریفی راد ساعت ها با کیارستمی تبادل نظر نموده و حاصل آن را به همراه اسنادی که از سوی کیارستمی در اختیارش قرار گرفته است، به زودی در یک کتاب چاپ خواهد نمود.

این ناشر در خاتمه درباره دشواری های صنعت نشر در ماه های اخیر، ضمن اشاره به گرانی کاغذ گفت: سرمایه بری کتاب هنری از کتاب های معمولی بیشتر است اما خوشبختانه طی سال های اخیر، گرایش های هنری جای خود را در جامعه پیدا نموده اند، به همین دلیل توسعه گالری ها اتفاق افتاده است و این اتفاق، در بسیاری از شهرهای کشور با رویکرد هنر معاصر تسری یافته است.

نقاشی های دیده نشده عباس کیارستمی به مدت دو هفته از 17 تا 29 آبان ماه در گالری گلستان به نمایش در می آید.

0nlysms.ir: تنها پیامک | مجله موفقیت، پزشکی، خانواده، تکنولوژی، گردشگری، استارتاپ

thailandnet65.ir: سفر به تایلند | تور تایلند ارزان، تور لحظه آخری، تور نوروز بهار، تابستان، پاییز، زمستان

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 15036

به "نمایش نقاشی های عباس کیارستمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایش نقاشی های عباس کیارستمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید