15 ویژگی مدیران پیروز و برجسته

به گزارش بلاگ پو، مدیر کسی است که به واسطه خصوصیات و مهارت هایش ، باعث می گردد که دیگران بهترین عملکرد خود را داشته باشند. با اینکه مدیران مختلف سبک های متفاوت مدیریتی را به کار می برند اما کوشش همه آنها رسیدن به یک هدف است: ایجاد انگیزه در تیم! انگیزه منجر به پیشرفت بهتر و بهتر خواهد شد. اما چه چیزی باعث می گردد شخص یک مدیر پیروز باشد؟ افراد زیادی هستند که مدیریت به طور ذاتی در وجود آنها است. این دسته از افراد به طور ذاتی توانایی کنترل موقعیت و یافتن بهترین نتیجه ممکن را دارند ؛ ولی برای افراد معمولی، مدیریت یک استعداد خاص است که قابلیت رشد و پرورش دارد و می تواند روزبه روز قوی تر گردد. حالا سوال اینجاست چه مهارت هایی را باید کسب کرد و پرورش داد؟ مدیران پیروز چه خصوصیاتی داشته اند؟ در مطلب پیش رو چندین ویژگی مدیران پیروز را توضیح داده­ ایم.

15 ویژگی مدیران پیروز و برجسته

ویژگی های مدیران پیروز

1. توانایی برقراری ارتباط

بهترین مدیران همیشه کسانی هستند که چگونگی برقراری ارتباط با همه افراد را می­ دانند. با اینکه یک ویژگی ساده به نظر می رسد اما همه این ویژگی را ندارند. این که شما در یک مکان حضور پیدا کنید و بتوانید با همه ارتباط برقرار کنید، کار ساده ای نیست. اگراعضا یک تیم احساس نمایند که می توانند با مدیر خود ارتباط برقرار نمایند، به طور قطع این برقراری درست ارتباط منجر به همکاری و پیشبرد بهتر کارها خواهد شد.

2. بلوغ فکری

اصیل بودن ، اخلاقی بودن و کاریزماتیک بودن همگی از مهارت ­های عالی برای یک مدیر است. ویژگی که اغلب از آن غافل می شوند بلوغ فکری است. تصمیم گیری آگاهانه، مشاوره دادن در جهت توانمند سازی دیگران و خودداری از دخالت دادن احساسات در کارها، همگی نشانه های یک مدیر بالغ است. بلوغ فکری از شیوه های اعتماد سازی است و ارتباطی به افزایش سن ندارد؛ بلکه با بالا رفتن آگاهی ذهنی، درک داشتن ودرس دریافت از اشتباهات به دست می آید.

3. انعطاف پذیری

توانایی برگشت و بیرون جهیدن از موقعیت های سخت از دیگر ویژگی های خوب یک مدیر پیروز است؛ چون حس اطمینان و امنیت را به تیم القا می نماید که لازمه ادامه کار خواهد بود. انعطاف پذیری به معنای در دست داشتن راهکار های دیگری است که می تواند تیم را به انجام همان کارها ترغیب کند.

4. مسئولیت پذیری

یک مدیر واقعی می­ داند که چطور و چه زمانی از تیمش انتقاد سازنده بکند و چه زمانی خودش مسئولیت ها را به عهده بگیرد و جوابگو باشد. در حالت ایده­ آل ، هر کدام از اعضا تیم به صورت جداگانه مسئول جوابگویی در قبال اعمال خویش است؛ اما وقتی یک مدیر پیش قدم می گردد و او نیز در قبال مسائل و مسائل پیش آمده مسئولیت می­ پذیرد، در حقیقت با این کار به بهبود تیم برای دفعات بعدی یاری می ­کند.

5. عطش دانش

اگر به تازگی در مجموعه­ ای استخدام شده ­اید، اینکه تشنه دانش و یادگیری باشید اهمیت فراوانی دارد؛ اما یادگیری مدیران هم مهم است. یک مدیر همیشه باید به دنبال کسب اطلاعات و یادگیری بیشتر در خصوص صنعت و علایق شخصی­ خود باشد. تمایل به یادگیری یک رجحان ویژه جهت رشد دادن شرکت و مدیریت کارکنان به شما می­ دهد.

6. قابلیت سازگاری

توانایی مدیریت تغییرات پیش آمده، هر مدیری را کارآمدتر می نماید. در واقع یک مدیر پیروز می ­تواند تغییرات گسترده­ ای که در تیم، جهت و مدل کسب و کارش به وجود آمده را به خوبی مدیریت کند. هرکسی توانایی تکرار فرایند و کاری که قبلا انجام گرفته است را دارد؛ اما مدیر واقعی کسی است که توانایی اداره­ مسائلی که قبلا آن را تجربه نکرده است هم داشته باشد.

بیشتر بخوانید: مدیریت کلاسیک چیست + مزایا و معایب

7. آنالیز و تخمین سطح ناامنی

با وجود اینکه خیلی مهم است که تصمیم یک مدیر ایستادن در کنار اعضای تیمش باشد؛ اما مدیر باید همیشه تصمیمات دوم یا حتی سومش را هم آنالیز کند و تخمین بزند. مدیران واقعی با آنالیز دقیق سطح ناامنی تصمیمی متناسب با احتیاج خود می گیرند و اعضا تیم را ترغیب می نمایند که قبل از تمام شدن همه چیز و کشیدن ماشه، با یکدیگر مشورت نمایند. با وجود متناقض بودن این قضیه، ولی آنالیز و تخمین سطح ناامنی هم از ویژگی­ های برجسته یک مدیر پیروز است.

8. تواضع

داشتن تواضع در مواقعی که به پیروزیتی رسیده ­اید، نقش زیادی در ثبات صندلی شما و ایجاد یک محیط شاد کاری دارد. مطمئن باشید تکبر ویژگی جذابی برای یک مدیر نیست، چرا که این تفکر و نگرش به تیم شما هم منتقل می گردد. وقتی به این باور برسید که تک تک اعضا تیم با ارزشند و درست مثل شما در رسیدن به پیروزیت شرکتتان دخیل هستند، قطعا منافع زیادی را به دست خواهید آورد.

9. سادگی و بدون آلایش بودن

سادگی به شما یاری می نماید تا در تمام سطوح با تیم خود ارتباط برقرار کنید. اگر بیش از حد پیچیده ، مرموز یا غیر طبیعی باشید، امکان ندارد بتوانید به خوبی با تیم کار کنید. یک مدیر خوب، ساده و در عین حال بسیار دقیق و قابل دسترس است. این ویژگی باعث بهبود تعامل و همکاری در تیم می گردد.

10. نوع دوستی و همکاری

ازاعضا تیم خود بپرسید که چگونه می توانید به آنها یاری کنید. از آنها بپرسید که تا چه حد امکانات و یاری در اختیار آنها بگذارید که مطمئن شوید آنها پیروز می شوند. بعضی از مدیران نمی خواهند دست خود را کثیف نمایند یا کار سختی را انجام دهند. این رفتار می تواند باعث نارضایتی کارکنان گردد. وقتی شما آستین های خود را بالا می ­زنید، در واقع همکاری و ابتکار عمل خود را مطرح می کنید، که اعتماد و تعامل اعضا تیم را تقویت می نماید.

11. حس شوخ طبعی

شوخ طبعی به شما یاری می­ کند که در شرایط سخت و استرس ­زا هم بتوانید با تیم خود ارتباط برقرار کنید و به آنها اعتماد کنید تا شما را بیشتر از چیزی به عنوان رئیس تحمیلی ببینند. در ارائه ها، جلسات کارمندان و… از طنز بهره ببرید تا همه احساس راحتی داشته باشند و بتوانید زمینه های مشترک ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید: 5 اصل پیروزیت آمیز مدیریت ژاپنی

12. درونگرایی

بر خلاف تصور غلط رایج ، افراد درونگرا مدیران بسیار خوبی می شوند. آنها بسیار منطقی و مُصر هستند و توانایی­شان برای تجزیه و تحلیل دقیق هر موقعیتی گاهی نتایج باورنکردنی به همراه می آورد. درونگراها ترجیح می دهند به صحبت کردن بقیه گوش نمایند. آن ها درواقع آنها دیدگاه ­های مختلفی را در نظر می گیرند و سپس زمان بیشتری را به تفکر انتقادی اختصاص می دهند.

13. مثبت نگری

بیشتر افراد ترجیح می دهند واقع بینانه عمل نمایند ، اما تمرین مثبت نگری هم در کسب و کار خیلی خوب است. اگر یک رهبر منفی گرا باشید، این صفت شما مانند شعله های آتش زبانه می­ کشد و در سراسر شرکتتان هم پخش می­ گردد. مردم به اشتباه فکر می ­نمایند این نوع نگرش (منفی­ بافی) است که کارآفرینان را به پیروزیت می­ رساند. رهبران خوب، مثبت نگری را ترویج می ­دهند و به جای اینکه تیم خود را تخریب نمایند، آنها را تشویق می نمایند و باعث پیشرفت آنها می شوند.

14. اشتیاق

آیا تا به حال رئیسی داشته اید که صرف نظر از نوع کارش، بسیار با شور و اشتیاق آن­ را انجام دهد؟ مدیران علاقه مند و مشتاق فوق العاده اند چون نگرشی مثبت را دنبال می نمایند و این رفتار مسری است. بله انرژی خوب مسری است و روحیه همه را بهتر می نماید. مدیران با اشتیاق، آماده کار موثر هستند و دیگران را به انجام همان کار ترغیب می ­نمایند.

15. ثبات

یک مدیر خوب باید یک سری صفات و ویژگی برجسته داشته باشد. دارا بودن فقط یک ویژگی کافی نیست. اما از بین تمام ویژگی ها، مدیر باید در احساسات و اشتیاقش ثابت قدم باشد. با هر مسئله ای که برای شرکت پیش می­ آید، نگاه همه به سمت مدیر خواهد بود. ثبات داشتن به معنای سرسخت بودن نیست . ثابت قدم بودن یعنی مدیر یک شرکت، که پایه و اساس آن است، در هر طوفانی آرام باشد.

کلام آخر

همانطور که گفته شد یک مدیر پیروز باید خصوصیات متعددی ازجمله بلوغ فکری، مسئولیت پذیری، تواضع، مثبت نگری وثبات را داشته باشد؛ اما چیزی که بیشتر از همه اهمیت دارد، این است که مدیر هرگز نباید به توانایی­ هایش اکتفا کند و باید همیشه در پی تقویت مهارت هایش باشد زیرا پیشرفت هر مجموعه­ ای وابستگی زیادی به مدیریت صحیح آن دارد. این امر مستلزم کوشش مدیر برای بهتر شدن خودش است. از این رو توصیه می ­کنیم مطلبی با عنوان معرفی مهارت های مدیریتی را در سایت انگیزه مطالعه کنید. شما چه ویژگی دیگری برای یک مدیر پیروز می شناسید؟ دیدگاه ها و تجربیاتتان را با ما و دیگر مخاطبان انگیزه درمیان بگذارید.

0nlysms.ir: تنها پیامک | مجله موفقیت، پزشکی، خانواده، تکنولوژی، گردشگری، استارتاپ

thailandnet65.ir: سفر به تایلند | تور تایلند ارزان، تور لحظه آخری، تور نوروز بهار، تابستان، پاییز، زمستان

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 33618

به "15 ویژگی مدیران پیروز و برجسته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 ویژگی مدیران پیروز و برجسته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید